Småskaligt destilleri tar klivet från Norrbotten – inleder tillväxtresa

Ginproducenterna på Norrbottens Destilleri ser 2021 som ett år för expansion. Bland annat har de nyligen rekryterat en marknadsansvarig som kommer att ha en nyckelroll i tillväxtresan och deras mål är att bli en del av Systembolagets fasta sortiment.

– Vi är redo att ta vår gin utanför Norrbotten, vidare ut i Sverige och världen. Allt fler får upp ögonen för våra produkter och vårt småskaliga destilleri kommer i år att ta ett stort kliv framåt, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare.

Gindestilleriet från Norrbotten har sedan starten haft som målsättning att först etablera sig lokalt, för att sedan ta sig vidare både nationellt och internationellt. Förra året kammade ginproducenterna hem flera prestigefyllda tävlingsvinster i bland annat Berlin, New York och Hongkong, och har i och med det redan påbörjat den resan. I år vill företaget accelerera och satsa på att öka i tillväxt, med den tydliga målsättningen att under våren och sommaren bli en del av Systembolagets fasta sortiment. Produkterna Mountain Dry Gin och Forest Dry Gin finns idag på ett antal lokala Systembolag i Norrbotten och som beställningsvara i resten av landet, men nu önskar man bli en permanent del av sortimentet.

– Det är ett stort arbete vi har framför oss, framför allt med att öka varumärkeskännedomen och sprida kunskap om oss, men vi är mycket hoppfulla inför våren och sommaren. Vi har märkt av ett ökat intresse för våra produkter, så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Vår förhoppning är naturligtvis att ännu fler ska få upp ögonen för vår gin och vilja testa något helt unikt på marknaden, säger Dennis Bejedal.

Rekryterar nyckelspelare

Utöver strävan mot att bli en del av Systembolagets fasta sortiment kommer Norrbottens Destilleri i år arbeta med att ta en större plats på marknaden. De har bland annat tillsammans med den lokala mediebyrån Yours, precis lanserat en ny varumärkesfilm där man får följa företagets resa längs Kalixälven. Man har dessutom nyligen rekryterat en Head of Marketing & Events. Evelina von Seth har erfarenhet från en liknande roll inom spritbranschen och har dessutom en bakgrund som bartender. Hon ser nu fram emot att axla den nya rollen på Norrbottens Destilleri och är glad över att få vara med på företagets tillväxtresa.

– Det är ett otroligt spännande företag där det satsas stort just nu och det känns fantastiskt att få vara med på den resan. Produkterna har verkligen obegränsade möjligheter, både på grund av kvaliteten men också destilleriets autenticitet. De skapar verkligen något genuint, så jag känner mig ärad att få bli en del av ett så kompetent och drivet team, säger Evelina von Seth.

Grundare Dennis Bejedal ser väldigt positivt på deras nya tillskott.

– Evelina kommer att bli en strategisk nyckelspelare i vårt lag och min högra hand nu när vi ska expandera och göra stora satsningar utanför Sverige. Att synas är a och o, så den här rekryteringen är otroligt viktig för oss, avslutar Dennis Bejedal.

Vill du veta mer om Norrbottens Destilleri så kan du läsa vårt reportage i vårt senaste nummer