Ian Burell: Ambassadör för en hel kategori!

Text: Henric Madsen
Foto: Henric Madsen & Ian Burell

Om det bara är en lärdom man kan tar med sig efter att ha träffat Ian Burell så är det att man inte behöver ha tillåtelse från någon för att följa sina drömmar! Vi fick möjlighet att få en pratstund med Ian ombord på Birka i samband med deras rommässa tidigare i år.

Ian Burrell reser jorden runt som världens första globala ambassadör för kategorin rom. Men det är inte en titel han tilldelades eller en position han fick – det är ett jobb som han själv har skapat!

Som ung så hade Ian planer på att bli skådespelare och skrev faktiskt in sig på en dramaskola i London. För att dryga ut ekonomin lite så började han jobba extra som bartender, och det tog inte lång tid för honom att förälska sig i yrket!
– Av alla spritdrycker bakom baren som vi arbetade med var rom den som var mest spännande, säger han. Alla de riktigt intressanta drinkarna använder rom som bas: Mai Tais, Mojitos, Piña Coladas, så jag ville verkligen fokusera på det, fortsätter han
Han bytte inriktning i karriären och fick ett jobb som den första romambassadören i Storbritannien. Tjänsten var hos det jamaicanska romföretaget J. Wray & Nephew Ltd.
Ians föräldrar är jamaicanska och även om han föddes och uppfostrades i Storbritannien har han dubbelt medborgarskap på ön. Med tanke på hans eget arv var hans nya tjänst en naturlig passform.
– Det var otroligt kul att jobba med just rom Jamaica med tanke på mina föräldrar, berättar Ian. Men det var också en fantastisk bra studieperiod för mig, jag reste ju runt och träffade bartendrar och fick prata rom hela dagarna.

Även om han tyckte att jobbet var kul och intressant så ville han lära sig ännu mer om rom. Han ville bli den främsta i världen! Så han packade väska och begav sig till Karibien.
– Jag besökte så många destillerier jag bara kunde och verkligen sög till mig all information som fanns att till gå, skrattar Ian. Men jag lärde mig inte bara hur man tillverkar rom, jag lärde mig hur man dricker rom, berättelserna om rom och människorna.

När han återvände till Storbritannien så använde han allt det han hade lärt sig för att skapa ett namn för sig själv. Han började kontakt olika romimportörer och snart visade det sig att Ian kunde mer om deras varumärken än de kunde själva. Ofta hade han varit på plats på destilleriet och träffat de som tillverkade rommen.
– Ganska snart så jobbade han för flera olika märken, oberoende från varandra.

Att han har en bakgrund från just Karibien och Jamaica tror Ian är en viktig detalj.
– Jag tror att det uppfattas mer autentiskt att jag med min bakgrund pratar om rom än om en ’vanlig’ varumärkesambassadör gör det, säger Ian.

För att sprida kunskapen om rom ännu mer så gjorde Ian en vågad chansning. Han tog alla sina besparingar och grundade Storbritaniens första renodlade rommässa, RumFest.
– Jag hade lite tur att mässan blev en succé redan första året, suckar Ian nöjt.
Idag är RumFest en av världens största rommässor, och har också inspirerat andra mässor i Paris, Berlin, Mauritius och Miami.

Under de senaste 15 åren så rom exploderat i popularitet. Vi ser det inte minst på Birkas bejublade Rommässa. Att allt skulle vara Ian förtjänst är naturligtvis inte sant, men det går inte att bortse att trenden började ungefär samtidigt som Ian började predika på allvar.
– Det här är naturligtvis inget som jag har gjort själv, säger Ian. Det enda jag har gjort är att sprida min kärlek till drycken.

Ian jobbar fortfarande helt friständigt, men han har flera gånger fått intressanta jobberbjudanden, till vilka han har tackat nej till.
– Jag har blivit erbjuden jobb med riktigt snygga kreditkort men jag har alltid tackat nej. Orsaken är enkel, jag vill inte förlora min frihet, konstaterar Ian.

Ian är en i raden av branschfolk som lobbar för en global definition av vad som kvalificerar en rom baserat på hur det görs och vad det är gjort med.
– Detta är fortfarande ett globalt problem, säger Ian. Att vi inte har en klar definition av vad rom är, för det är gjort på så många olika sätt. Jag antar att det är en vacker sak, men det är också en skada för kategorin. Jag tycker att vi ska sätta upp ett liknande regelverk som SWA, Scotch Whisky Association, har gjort i Skottland. Detta skulle underlätta en del för producenter, men framförallt för konsumenterna, avslutar han.

Om du frågar Ian vad hans favorit rom är får du alltid samma svar:
– Min favoritrom är rommen i mitt glas, nästa eller en gratis, avslutar Ian.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*