Alex Bruce: Kunglig Skotte

Skottlands kanske grönaste destilleri, lett av en skotte med kungligt blod som använder sig av Bitcoin teknologi för att säkerhetsställa dess genuinitet, vi har pratat med Alex Bruce från Adelphi och Ardnamurchan!

Namnet Adelphi är ett gammalt namn i whiskybranschen. Redan år 1825 så grundade bröderna Gray, David och Charles, Adelphi Distillery i stadsdel Gorbals i Glasgow. 1870 så lade de till ”Loch Katrine” till företagsnamnet efter att de hade börjat att ta sitt vatten från den närbelägna sjön Katrine ca tio år tidigare.

A (Archibald) Walker & Co, vilket var ett stort företag med destillerier både i Limerick och Liverpool, tog över Adelphi 1880. Men redan 1903 så gick ägandet vidare till The Distillers Company Ltd. 1907 så slutade de att producera maltwhisky men fortsatte med grainproduktionen fram till 1932. Efter det lades företaget ned. Om du besöker platsen idag så finner du Glasgows Centrala Moské.
Jamie Walker, som var barnbarnsbarn till Archibald Walker, fick kontroll över namnet Adelphi år 1993 och grundade då den exklusiva oberoende buteljeringsfirman. Jamie drev företaget fram till 2004 då han sålde det till Donald Houston och Keith Falconer.

”Två anställda, tre fat och 300 flaskor. Det var Adelphi 2003. Tio år senare byggde vi ett eget destilleri.”

VD för Adelphie idag är Alex Bruce. Han kom in bilden i samband med att Donald och Keith tog över som ägare.

Alex är född och uppvuxen i Edinburgh och man kan nästan säga att han föddes in i whiskybranschen. Hans far, som är släkt med Robert The Bruce i direkt nedstigande led, var med och grundade Keepers of the Quiach och på hans mors sida så är han släkt med Andrew Usher. Herr Usher är ofta kallad fadern av den moderna blended whiskyn.

Under sin studietid så fick han jobb på Remy Couintreu i Paris där han arbetade på deras Marknadsföringsavdelning samtidigt som han skrev på sin avhandling där han studerade skillnaderna på hur whiskyindustrin och cognacindustrin såg på marknadsföring.
– Det jag kom fram till var att den mest tydliga skillnaden var att när vi inom whiskyindustrin fokuserar mest på smaker, dofter och den skotska historien så fokuserade Cognac på förpackningar och flashiga flaskor, skrattar Alex. Men som sagt så är detta några år sedan.

Efter några år bestämde han sig för att söka sig tillbaka till whiskyindustrin, men då hela branschen var på en återgång så var det svårt att hitta något jobb inom försäljning eller marknadsföring.
– Istället så bytte jag bransch från Cognac till vin och började hos Justerini and Brooks. Förutom vin så har de en av de mest kända blended whiskymärken som finns, nämligen J&B Rare. Efter något år så blev vi uppköpta av Diageo.

Alex Bruce
Managing Director för både Adelphi och Ardnamurchan

Även om han nu var anställd på ett av världens största whiskyföretag så jobbade han ändå med vin ända fram till 2003. Han var på ett upphandlingsmöte där han skulle se om han kunde få tag i whisky från Adelphie, men han gick ut från mötet med ett jobberbjudande istället.
– På detta möte så blev jag erbjuden att ta över verksamheten på Adelphi som då precis hade gått igenom en omkonstruktion. Jag fick helgen på mig att fundera och på måndag morgon så beslutade jag att börja jobba med whisky.

På den tiden så var Adelphi extremt litet. Efter omkonstruktionen så ägde de bara tre fat med whisky och cirka 300 flaskor. Personalen inom företaget bestod av Alex och en till kollega. Men det stoppade inte Alex. Han gav sig ut på vägarna och började med en aggressiv försäljningsturné hos pubar, restauranger och whiskyklubbar över hela Europa. Med tiden så växte både kundkretsen, distributionskanalerna och företaget.

Vid 2007 så sålde de allt de buteljerade, men problemet nu istället var att de inte fick tag på nya fat i samma takt som de sålde slut. Det var då den första planen lades för ett eget destilleri. 2010 så byggde de sin egna buteljeringslinje och sitt egna lagerhus.

Traditionellt sett så har Adelphi alltid köpt fat som redan är lagrade och i stort sett redo att buteljera. Och då de var små så har urvalet varit ganska strikt. Nu när de har några fler ben att stå på så har de börjat med att köpa ett större antal fat för att sedan gå igenom dem i lugn och ro. Det som de tycker är klart för buteljering buteljerar de, de fat som inte uppfyller deras krav säljer de vidare.
– Vi lagrar aldrig vår whisky, utan vi buteljerar gärna så snart som möjligt, berättar Alex. Detta betyder också att vi inte köper in några fat med råsprit för att själva lagra.

De samarbetar med en hel del destillerier och fatmäklare för att få fram bra fat, men de köper också in en del fat från privatpersoner.

”Vi har ett extremt litet lager med sällan fler än 100 fat som är redo att buteljeras.”

Då de ständigt arbetar efter devisen ’Just in time’ så har de sällan fler än 100 fat som väntar på att bli buteljerade.
– Vi har ett extremt litet lager om man jämför oss mot våra större konkurrenter men vi är nästan löjligt noga med kvaliteten på allt vi buteljerar, berättar Alex. Men vi har faktiskt de senare åren ökat på takten så idag buteljerar vi närmare 100 fat per år, tidigare har vi hållit oss kring 50.

Charles McLean var tidigare en styrelseledamot på Adelphi men kände att han ville ha friare tyglar och kunna samarbeta med andra producenter. Han är kvar inom företaget i rollen som ’Chief Nose’. Han hjälper till att välja alla fat som Adelphi buteljerar och han kommer också att hjälpa till att blanda fram Ardnamurchan’s whisky när det har blivit dags för det.

Ardnamurchan
2013 så började konstruktionen av det egna destilleriet Ardnamurchan på västkusten av Skottland och i juli 2014 så gjordes den första destillering.
– Det har varit en riktigt intressant resa de senaste fjorton åren, säger Alex. Vi har gått från två anställda till dagens tjugofyra. Och vi har två verksamheter som går för fullt, så det är riktigt roligt!

Ardnamurchan Distillery
Ardnamurchan är ett av de ’grönaste’ destillerierna i Skottland.

Destilleriet är namngett efter den halvö som det är byggt på, just Ardnamurchan. Det ligger på ett gods som ägas av en av Adelphis ägare, Donald Houston.
– Det är många som undrar varför vi placerade ett nytt destilleri så avlägset, men destilleriet och gården jobbar i symbios med varandra, förklarar Alex. Gården förser oss med bränsle, vilket i vårt fall är träflis och vi förser gården med draft och pot ale. Veden som vi använder kommer från en närbelägen skog där ekologiskt skogsbruk tillämpas.

Destilleriet är därför i stort sett självförsörjande med el och värme. Elen kommer från ett hydrokraftverk beläget i en närliggande flod.
– Alla restprodukter försöker vi också att sprida ut lokalt så vi håller nere på transportutsläpp, fortsätter Alex.

Ardnamurchan har en kapacitet på ca 450 000 liter sprit per år. De producerar både en orökt såväl som en rökig sprit. Rökhalten ligger på 30ppm vilket definitivt är en rökig whisky, men inte i närheten av de riktigt rökiga Single Malt som finns på marknaden.
– På sikt så är tanken att vi ska blanda dessa två olika stilar för att skapa vår egen Ardnamurchan. Men vi kommer med stor säkerhet också släppa dessa var för sig också i mindre batcher, berättar han.
– Till en viss del så byter vi fat med råsprit från Ardnamurchan mot andra äldre fat. Men vårt primära fokus är att bygga lager för vår egen del till våda egna buteljeringar, säger Alex.

Blockchain
Adelphi är en riktig pionjär inom whiskyindustrin när det kommer till att säkerhetsställa legitimiteten på sina flaskor. Under 2017 så presenterade de ett samarbete med Advanced Research Cryptography Ltd, Arc-Net, där Adelphi har kopplat upp alla sina buteljeringar från Ardnamurchan mot Arc-Nets Blockchain plattform. Detta för att försvåra möjligheten att förfalska deras buteljeringar.

Blockchian är grunden för att den digitala valutan Bitcoin ska fungera, men här användes teknologin för att säkerhetsställa kvalitetsleden istället.

I januari 2016 så dog över trettio personer i Ryssland efter att de hade druckit förfalskad Jack Daniels. Förfalskad mat och dryck är inte bara farligt, det är också ett globalt ekonomiskt problem som beräknas uppgå till cirka 400 miljarder årligen.

På varje flaska av Ardnamurchan så finns en QR kod som kan skannas med en mobiltelefon. I en applikation kan man sedan se exakt hur whisky har blivit producerade.
– På våra flaskor kan man se exakt vilken jäst vi har använt, vilken temperatur på mäsken vi hade, hur länge vi destillerade och så vidare, berättar Alex.

Fusion Whisky
Under ett möte 2015 så fick Alex en galen idé. Han hade träffat några som ville skapa en blend för att hedra Thomas Blake Glover. Thomas Glover var en skotte från Aberdeenshire som spenderade stora delar av sitt liv i Japan runt åren 1850 – 1900. Han hade en väldigt stor del i moderniseringen av det japanska samhället under dessa år och är hyllade än idag i Japan.
– Efter att ha lyssnat på deras förslag så slog det mig att skulle det inte vara intressant om verkligen gick Glovers fotspår och skapade en blend mellan skotsk och japansk whisky, berättar Alex.

De stötte på en del problem på vägen, främst att hitta bra äldre japansk whisky, men också att ta sig igenom snårskogen som är brittisk och skotsk alkohollag. Men de fick till slut köpa ett ex-sherry hogshead fat från det gamla Hanyu destilleriet.

Fatet tömdes och whiskyn skeppades till England för att gifta sig med en noga utvald blandning bestående av 35% från en amerikansk ek ex-sherry hogshead destillerad hos Longmorn, och några få droppar med whisky från en ex-sherry butt från Glen Garioch.

”Varför kan vi inte blanda Skotsk och Japansk whisky för att skapa helt nya smaker?”

Resultatet blev ’The Glover’ – en 22 årig Japansk/Skotsk blended malt som buteljerades i endast 390 exemplar.

Idag har de byggt vidare på idén och buteljerat dessa ’Fusion blends’ från en rad andra länder också, så som Indien, Australien och Holland, alla namngivna efter kända skottar som verkat i dessa länder.

Scotland Food & Drink
Förutom att arbeta med Adelphi och Ardnamurchan så sitter Alex med i styrelsen för ’Scotland Food & Drink’. De är en intresseorganisation som fokuserar på produktionen och försäljningen av Skotska varor. Det de gör är att de förenar alla olika delar av den skotska mat och dryckeskulturen och får de att sträva mot samma mål. Målet är att få denna sektor att växa till ett värde av 30 miljader pund tills år 2030.
– Idag är just mat- och dryckesindustrin en av de största, om inte den största vi har i landet, slår Alex fast. Det är möjligt att teknik -och oljeindustrin har något större omsättning, men inom något år så är vi störst. Det ta är också ett otroligt kul och hederssamt uppdrag, att få höja Skottland som ett exportland att räkna med, avslutar Alex.