Johnnie Walker fyller 200 år!

Det världsledande whiskymärket lanserar fyra nya exklusiva flaskor för att fira jubileet.

John Walker fick verkligen känna på vilken hård plats världen var 1819 då ett spadtag jord täckte den sista synliga delen av hans fars kista. Det fanns ingen tid över för att sörja. Familjens gård såldes och alla pengar gick till att öppna en liten matbutik i Kilmarnock. Det visade sig dock vara en bra idé då det snart framkom att John var en riktig affärsman med känsla för whiskytillverkning.

Förr i tiden så var de allra flesta whiskysorterna single malts, vilket gjorde att de sällan smakade likadant två flaskor i rad. John kom på idén att blanda de olika lokala whiskysorterna till en blend, som skulle ge identisk smak varje gång du drack whiskyn. Denna ikoniska process blev hörnstenen i att göra Johnnie Walker till den bästsäljande whiskyn på marknaden, känd i jordens fyra hörn.

För att fira 200-årsjubileet lanserar Johnnie Walker fyra limited edition whiskys, som alla hyllar den fantastiska resan, den banbrytande metoden och kvaliteten som har definierat varumärket ända sedan John Walker öppnade sin lilla butik 1820.

“Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver.” säger John Williams, Global Scotch Director på Diageo. Han
fortsätter:

“Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare.”

Varje jubileumsutgåva är en hyllning till varje unik del av denna 200-åriga resa.

JOHNNIE WALKER BLUE LABEL 200TH ANNIVERSARY LIMITED EDITION DESIGN

Den nya designen för limited edition flaskorna har fantastiska illustrationer som ger liv till den 200-åriga resa som John Walker & Sons och Johnnie Walker gjort, med hyllning till några av de stora städer och länder som har varit del av denna inspirerande historia ända sedan 1820.

JOHNNIE WALKER BLUE LABEL LEGENDARY EIGHT

Denna exlusiva utgåva är en hyllning till ett 200-årigt hantverk. Det är en mjuk, fyllig Scotch, gjort på whisky handplockad från endast åtta legendariska destillerier som alla fanns 1820, men också med några sällsynta smaker från ”spökdestillerier” som varit stängda länge.

JOHN WALKER & SONS BICENTENARY BLEND

Denna utsökta whisky tar dig med på en sensationell doftresa tillbaka till gångarna i John Walkers första butik i Skottland, med rika nyanser som återskapar de exotiska smakerna som formade John Walkers fantasi. Den är tillverkad med sällsynta och exceptionella whiskys, som alla är lagrade minst 28 år, med whiskys från ”spökdestillerier” som varit stängda länge så som Pittyvaich, Cambus och även Port-Ellen som ska öppnas igen.

JOHNNIE WALKER MASTER’S RUBY RESERVE

Johnnie Walker Master’s Ruby Reserve är en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch. Johnnie Walker Master’s Ruby Reserve är djupt bärnstensfärgad med en första anblick av nyanser av Treacle Toffee från Cambus, karamelliserat äpple och höstfrukter från Pittyvaich, innan vågor av mörk choklad, plommon och körsbär långsamt utvecklas. Johnnie Walker Master’s Ruby Reserve är den dyraste whiskyn som någonsin sålts på Systembolaget, till ett pris av 179 900 SEK.

Om Johnnie Walker

2020 är det 200 år sedan Johnnie Walkers grundare John Walker öppnade upp dörrarna till sin livsmedelsbutik i Skottland och påbörjade en resa som tog varumärket från Skottland ut i världen.
Idag är Johnnie Walker världsledande bland Scotch whisky (IWSR 2019) och folk i över 180 olika länder kan njuta av den. Sedan grundadet har de som tillverkar whiskyn satt smak och kvalitet framför allt.

När John Walker grundade varumärket på 1800-talet såldes whiskyn under namnet John Walker & Sons. Kunderna började kalla det för Johnnie Walker och år 1908 döpte man om företaget till det.
Dagens utbud av prisbelönta whiskys inkluderar Johnnie Walker Red Label, Black Label, Double Black, Green Label, Gold Label Reserve, Aged 18 years och Blue Label. Tillsammans står det för över 19 miljoner sålda flaskor per år (IWSR, 2018), vilket gör Johnnie Walker till det populäraste Scotch
whiskyvarumärket i hela världen.