Riddarna av Rom!

Vi på Malter Magasin är ju nyfikna på de flesta ädla drycker och rom är ju absolut en av dessa. Tyvärr så är vår kunskap om denna nektar ytterst liten. Så för att bredda vår uppfattning har vi pratat med två av Sveriges kanske mest kunniga personer i ämnet, nämligen Thomas Sundblom på Clydesdale AB och Daniel di Zazzo från Herida Aurum AB.

Rom har länge haft ett ganska skamfilat rykte kring sig i Sverige, att det är mest en drinkingrediensens. Vem känner inte till Rom & Cola? Det dröjde många år innan man hörde talas om ’sippin rum’ – alltså rom som ska avnjutas ren.
Om man ser till romförsäljning i Storbritannien så har det stigit med nästan 50% sedan 2012 och intresset och försäljningen har ökat markant även i Sverige.

När man närmar sig rom för första gången så kan det vara svårt att få ett grepp om denna lite brokiga dryck. I Skottland så har man länge arbetat med en indelning så konsumenten ska kunna få en överblick varifrån vissa smaker och dofter kommer. De delar upp landet i fem större områden, Speyside, Highlands, Lowlands, Campbeltown samt Islay. Även om det är ganska uppluckrat vid det här laget så ger det i alla fall en hint om vart man ska leta efter, låt oss säga, rökig whisky.

När det gäller rom så är det svårt för konsumenten att få grepp om hur rom från de olika stilarna smakar och doftar. Här följer en väldigt grov indelning på vad du kan förvänta dig från de olika stilarna.

Rhum – Den franska stilen

Denna typ av rom är ofta tillverkad av färsk sockerrörsjuice och är karaktäristisk med sina blommiga och tropiska fruktsmaker. Kan påminna en del om armagnac och cognac.

Rum – Den engelska stilen

Rom från länder som tidigare har varit brittiska kolonier produceras oftast från melass. Dv.s den tjocka sirapsartade substansen som utvinns från saften av sockerrör. Denna stil har ofta stora och fylliga smaker.

Ron – Den spanska stilen

Rom från spanskinfluerade länder produceras också i stor utsträckning med melass. Denna rom är oftast åt det söta hållet med väldigt avrundade smaker.

Diagrammet här till höger har det franska samarbetsorganet Spiridom tagit fram och det ger en väldigt bra överblick i var man som konsument kan börja leta efter just sin favorit rom!

Men låt oss börja med en presentation om vilka Daniel och Thomas är och hur de började att arbeta med rom.

HERIDA grundas

Daniels väg in i rombranschen kom till av en slump kan man säga.
– Att jag började med rom var en riktig tillfällighet, berättar Daniel. Jag kommer från byggbranschen ursprungligen och har rötter på Gran Canaria, svensk mamma men pappa är Canarie.

Daniel träffade och lärde känna sin pappa först i vuxen ålder och en av pappans bästa vänner drev destilleriet Arehucas.
– Under fler år så tjatade de på mig att jag skulle börja importera rom från Gran Canaria och tillslut så tänkte jag att det kanske kunde vara kul att ta hem några produkter på hobbybasis, säger Daniel.

Med tiden så växte hobbyverksamheten och idag har Herida en bred romportfölj
– Vi vill inte köpa vår rom från de stora grossisterna i Europa utan vi vill jobba nära producenterna. Så idag jobbar vi med bland andra Don Pancho i Panama och Fredric Bestell på Mauritius.

Namnet Herida, som råkar betyda ’sår’ på spanska, är initialerna från de tre killar som startade företaget från början: Henrik, Rickie och Daniel
– Det där med företagsnamn är viktigt, flikar Thomas in. Jag fick tipset en gång att ett företagsnamn ska egentligen inte säga något om vad man bedriver för verksamhet. Som med vårt namn, Clydesdale, det säger inget om vad vi pysslar med.

Daniel tipsar:

Jag skulle vilja tipsa om Don Panchos Origenes 18 år.

Den står för den klassiska kubanska Spanska stilen med väldigt lite sötma.

Den görs visserligen i Panama men i sann kubansk anda.

Don Pancho är idag över 80 år men tillverkar fortfarande rom.

Don Panchos Origenes
18 år
40%
Bodegas Esfer
Artikel nr: 84035
Pris: 749 :-

CLYDESDALE grundas

Thomas har en helt annan bakgrund än dryckesbranschen han också. Han var tidigare livsmedelshandlare. Clydesdale ägs av honom och Robin Tucek, de har känt varandra sedan 90-talet.
– Om man var nyfiken på whisky och rom som jag var på 90-talet så var inte Systembolaget särskilt intressant, berättar Thomas. Men internet var ganska nytt och där hittade jag en site som hette www.blackadder.com.

Thomas började beställa whisky och rom via nätet från denna sida och han bestämde sig för att kontakta den där Robin som drev siten, bara för att berätta att ha gillade hans produkter.
– Robin hade kontakt med några svenska killar som hjälpte honom att komma in på den svenska marknaden. Men efter något år så framkom det att det samarbetet inte fungerade. Det hade börjat försvinna saker och det vara bara problem, fortsätter Thomas. Så Robin bad mig om hjälp.

Tillsammans så vände de sig till ett företag som tog in mycket öl i Sverige och lyckades övertala dem att ta över importen av Robins produkter.
– På den här tiden hade Robin, förutom Blackadder, också Old Malt Cask från Douglas Laing, berättar Thomas. I samma veva så kom vi också över Sazerac-portföljen och sålde Rip Van Vinkle tokbilligt, om man jämför mot i dag, ler Thomas.
De sålde inga mängder men nog så mycket så det började snurra igång. Precis då gick deras samarbetspartner i konkurs och de stod utan importör igen. De försökte med en annan importör i Skåne men även här så uppstod problem.
– 2006 så beslutade vi att skippa mellanhänderna och starta en egen importfirma istället, säger Thomas. Jag hade tidigare sålt min livsmedelsbutik så jag hade tid att satsa och sedan dess har vi kört på.

Jag satte upp ett mål att bli bäst i Sverige på rom, något jag naturligtvis förstår aldrig kommer att hända. – Thomas Sundblom

I början så tog de in nästan allt de kom över i sin portfölj, enbart för att kunna erbjuda så mycket som möjligt. Idag har de ca 800 produkter.
– En av orsakerna till att vi har ett så stort utbud, både med rom såväl som whisky, går tillbaka till min bakgrund som handlare, berättar Thomas. När en kund går och handlar mat så har denna en lapp med kanske tio – tolv varor. Men butiken har mellan 5000 och 15000 produkter. Det är detta tänk som vi har vi på Clydesdale också, fortsätter han. Vi har garanterat något för alla.

Thomas tipsar:

English Harbour är kanske känd i världen som en drinkbas, men jag tycker att den är fullt värdig att bara sitta och smutta på, säger Thomas.

Vår utmaning är att locka över whiskyfolk till att även våga prova något som inte är whisky.

Och då är denna English Harbour perfekt.

En klassikt torr Engelsk stil med fem års lagring från ön Antigua.

English Harbour
40%
Antigua Distillery Ltd
Artikel nr: 87066
Pris: 398 :-

Rom tar fart i Sverige

Vad det gäller Sverige så är Daniel di Zazzo övertygad om att varumärket Ron Zacapa var det som gick i bräschen för rom i Sverige.
– Även om båda jag och Thomas har krigat på nu i snart 10 år med provningar och mässor runt om i landet så måste jag säga att det var just varumärket Ron Zacapa som var det stora dragplåstret när det kom till att förändra svenskarnas uppfattning om vad mörk rom är.
– När den kom till Sverige så var det många som höjde på ögonbrynen och sa’- Va, kan rom vara så här, det här är ju gott på riktigt’, fortsätter Daniel. Sen kan vi diskutera hur mycket vi vill om Zacapa är en rom eller vad vi tycker om den, men varumärket slog ett stort slag för mörk rom, det är helt klart.

Clydesdale har haft rom länge i sin portfölj men hållit en medvetet låg profil.
– Vi har köpt något fat då och då från Robin Tucek, säger Thomas. Och så har det har blivit några flaskor från Berry Bros & Rudd, men det är först de senaste åren som det börjar hända grejer på riktigt.

När Thomas noterade en ökad försäljning av rom så kände han att han måste utveckla romsidan på Clydesdale och han började med sig själv.
– Steg ett var att JAG måste lära mig mer om Rom, säger Thomas. Och jag började som många andra, genom att söka på nätet. Men jag upptäckte ganska snart att det fanns inget matnyttigt. Jag ville ju veta hur pannorna såg ut, vart destillerierna ligger men det som fanns var otroligt knapphändigt.

Han pratade med branschkollegor men upptäckte att deras kunskaper var på samma nivå som hans egen.
– De kunde de grundläggande tillverkningsprocesserna men inget utöver det, säger Thomas. Jag satte upp ett mål att bli bäst i Sverige på rom vilket jag naturligtvis förstår aldrig kommer att hända, men jag måste iallafall kunna mycket om det här ämnet. Hur lär jag mig mycket om rom? Jo man måste prova massor av det, fortsätter han

De började bygga ut sitt sortiment med rom och när de var ute på mässor så passade Thomas på att prata med de andra som hade rom i sin produktportfölj.
– Det var också så jag träffade Daniel för övrigt, berättar Thomas. Jag har också pratat med våra ’sparring partners’ i Göteborg om att vi måste stå på barrikaderna och skrika ut budskapet om vad rom kan vara. Ungefär så som först Thomas Kuuttanen, sedan Robin Tucek och till slut jag gjorde för tjugo år sedan när det gällde whisky, fortsätter Thomas.
– Vi måste få ut budskapet att det finns rom som man inte behöver en diabetesspruta för att dricka, säger han lite skämtsamt.

Både Thomas och Daniels hjärtan klappar lite extra för rom men deras syn på vad som är ’riktig rom’ skiljer sig en del. Thomas lutar åt att ’riktig’ rom ska vara raka rör utan några tillsatser medan Daniel däremot kan tänka sig en sötad rom, om man bara berättar det på etiketten.
– Jag vill verkligen kämpa för alla kategorier av rom för jag gillar alla stilar, säger Daniel. Och jag vill absolut inte utesluta någon romproducent bara för att de tillsätter 30 gram socker per liter i sin rom. Man ska komma ihåg att sockret fungerar också som en smakförstärkare. Men däremot så vill jag att man ska vara mer transparent inom detta område, klargör Daniel
– Här håller jag helt med, säger Thomas. De flesta vet ju om att vissa romsorter är sötade, men det viktiga är ju att det förklaras på etiketten.

De är rörande överens om att transparens saknas nästintill helt inom rombranschen.

Sen om kunden gillar en söt eller en torr stil på rom är inget som Daniel och Thomas vill ta ifrån dem, det är ju naturligtvis upp till var och en och tycka vad de vill.

Jag vill verkligen kämpa för alla kategorier av rom för jag gillar alla stilar! – Daniel di Zazzo

Oreda i brenschen

Klassificeringen och kategoriseringen av rom är något hela branschen också försöker få fram en klarhet i. Det är inte bara svårt för kunderna, det är också svårt för importörerna att förmedla vad det är för rom i flaskan när det inte finns något tydligt förhållningssätt.
– Just med klassificeringen så finns det ju krafter inom branschen som sliter rätt hårt med att få bukt på den här oredan, säger Thomas. Du har ju WIRSPA (West Indies Rum & Spirits Producers’ Association) och ACR (Authentic Caribbean Rum). Där är det främst Anthony Bento på ön Antigua och English Harbour samt Richard Seale på Barbados och Foursquare som är de främsta förespråkarna.

Inom EU så finns det ett lagförslag som reglerar den tillåtna sockerhalten i en rom också. Det som har diskuterats är att det max får vara 20 gram socker per liter.
– När de kom fram till 20 gram per liter så har de sneglat lite på Kuba och hur de producerar rom där, säger Daniel.

En annan förändring som man kan se är att även producenterna har börjat ändra sättet de presenterar sin rom. Fler och fler buteljerar på fatstyrka, eller vattnar ned sin rom till ca 46 – 50%.
– De rommärken som har varit populära fram tills bara för ett år sedan är de vanliga på 40%, säger Daniel. När jag började handla med rom så var det svårt att hitta några producenter som buteljerade med någon högre alkoholstyrka. Då fick man bege sig till de franska öarna i Karibien. Men nu ser man ju mer och mer av dessa produkter, även i Sverige.

Detta är något som Clydesdale gärna jobbar med också. Det och Single Cask eller Single Cane/Single Estate.
– Vi vill gärna komma så nära ett ursprung på en panna som möjligt, avslutar Thomas.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*