Världens dyraste whisky, hittills…

Den fjärde oktober i år så var whisky helt plötsligt på allas läppar. Media över hela världen publicerade nyheten att dagen innan hade Bonhams i Edinburgh auktionerat ut världens dyraste flaska whisky, Macallan 60 år 1926 Valerio Adami.

Macallan Distillery är beläget i Speyside i Skottland och är en av världens mest igenkända single malt whisky. Detta globalt välkända varumärke har också gjort att priser på äldre Macallan är de högsta på alla whiskyauktioner. Om man tittar på Rare Whisky Icon 100 Index så är Macallan listade med 18 flaskor av de hundra som ingår och man kan också se att Macallan är det varumärket som köps och säljs mest på auktioner.

Fantastisk kvalitet och fantastisk ålder.

Att just denna buteljering står ut och blev världens dyraste whisky beror på flera olika faktorer. Dels så är det dess ålder. Det finns självklart andra destillerier som har buteljerat whisky som är 60 år och äldre, även Macallan själva, men just att den är från ”det glada 20-talet” gör denna flaska lite mer intressant. En annan aspekt är dess antal. Macallan producerade endast 12 flaskor av denna och det gör den till en sann raritet för samlarna.

I Maj i år så såldes faktiskt en annan av dessa tolv flaskor i Hong-Kong, och den var redan då världens dyraste så man kunde ana att priset skulle sticka iväg lite ytterligare i Edinburgh.

Willie Philips är idag styrelseordförande för det planerade Ardgowan destilleriet som kommer att ligga strax söder om Glasgow. Men under hela 80-talet var han VD för Macallan och det var delvis han som skapade denna unika whisky.

– Jag måste börja med att säga att efter auktionen den 3 oktober så har jag aldrig varit mer populär, skrattar han. Det kommer epost och det ringer från hela världen.

Willie fick tjänsten som VD 1978 och i samma veva så anlitades en ny Marknadschef, Hugh Metcalf. Genom rykte så hade Hugh fått reda på att Macallan nyligen hade köpt tillbaka en mängd gamla fat från Glen Grant.
– Han var advokat i grunden och hade en väldigt bra fantasi och var enormt kreativ, mycket mer än mig, säger Willie. Jag, Hugh och vår produktionschef kom väldigt bra överens, fortsätter han. Hugh dök ned i lagerhusen och kom tillbaka med en lista på alla gamla fat vi ha i lager och han var chockad.
– Vi visste ju att vi hade fat med riktigt gammal whisky, men för Hugh öppnade sig en helt ny värld där man kunde imponera världen med whisky som höll både en fantastisk kvalitet och ålder.

Man ska komma ihåg att innan 1981 så var Macallan knappt känt utanför branschen. De buteljerade extremt lite som single malt istället gick majoriteten av whiskyn till blendingföretagen. Macallans whisky var klassad som ”Top Class” bland blenders, en utmärkelse som bara nio andra destillerier delade. Det var först under 70-talet som Macallan började lansera sin whisky som single malt efter att Glenfiddich hade haft enorma framgångar.

– Vi beslutade att vi skulle använda några av faten som en del av marknadsföringen, fortsätter Willie. Vi hade ju redan vårt standardutbud med en 10, 12 och en 18 årig och det var Hugh som kom med idén att vi skulle släppa en 25 åring då vi hade några väldigt bra 25 åriga fat från 60-talet. Vi beställde upp prover och efter att ha provat dessa beslutade vi att dessa skulle bli vår ’Anniversary Malt’. – Vi hittade också några väldigt bra fat från 30-talet, och nu pratar vi 50-årig whisky, säger Willie. Då på 80-talet hade ingen buteljerat så gammal whisky så vi visste inte riktigt hur vi skulle närma oss marknaden. Hugh kontaktade därför David Holmes på Holmes Knight and Ritchie i London, den firma som skötte all vår reklam, och frågade honom om han kunde skapa något unikt för denna unika whiskyn.

– Just att det var så sällsynt med så gammal whisky gjorde att varje gång vi släppte en buteljering så stod det i alla tidningar runt om i världen, skrattar Willie. Hugh´s idé fungerade perfekt! – Men när vi hittade fatet från 1926 så blev vi chockade alla tre. Vi testade det och kom fram till att även efter 60 år i fat så var det en fantastisk whisky, säger Willie. Vi beslutade att buteljera den.

De visste ju sedan tidigare att det inte skulle vara något problem att sälja flaskorna, men de kände att denna gång kommer det att vara extra speciellt. De kontaktade David Holmes ännu en gång men bad honom att verkligen vara kreativ denna gång. – Vi sade till David att denna whisky är ”a work of art, treat it that way”, och det måste man väl säga att han gjorde.

Valerio Adami

En exceptionell whisky behöver en exceptionell etikett och David anlitade två världskända popkonstnärer nämligen den brittiska Peter Blake som hade designat The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band 1962 och den italienska Valerio Adami.

Whiskyn från 1926 buteljerade endast i endast fyrtio exemplar där några få såldes av Macallan själva och några gick till väldigt speciella kunder. 24 flaskor ställdes åt sidan så att tolv flaskor fick Peter Blakes etikett och tolv flaskor fick Valerio Adamis. Tjugofyra kabinett tillverkades som skulle efterlikna Macallans Sprit Safe.

Försäljningen av dessa tjugofyra flaskor skedde via lottning. Om man var intresserad av att köpa en flaska så ringde man till Macallan och meddelade att man ville vara med i utlottningen.

Genom åren så har dessa flaskor skingrats över världen och ingen har haft kolla var alla har tagit vägen. Enligt ett rykte så gick en flaska sönder i Japan i samband med jordbävningen 2011. Så när det dök upp två flaskor för auktion, en av varje konstnär, i Hong-Kong tidigare i år så gick det ett sus genom whiskyvärlden. Dessa två ropades hem för rekordsummor. Stärkt av denna auktion så kunde man ana att intresset skulle vara stort när ytterligare en dök upp och skulle säljas hos Bonhams i Edinburgh.
När auktionen var över stod det klart att flaskan hade gått för £848,750, drygt 9,9 miljoner kronor, och var då världens dyraste flaska whisky såld på öppen auktion.

Men i november i år så kommer Christie´s i London att auktionera ut en ännu mer sällsynt Macallan. Då är det en 1926 Macallan som har ett motiv, handmålat av den irländska konstnären Michael Dillon, föreställande Macallans Easter Elchies House. Flaskan finns bara i ett exemplar i hela världen och såldes 1999 av Fortnum & Mason.

Man tror att denna buteljeringen kommer att säljas för mer än en miljon pund!

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*